Abych viděl

Výběr vhodného světla mi trval delší dobu. Není to jednoduché rozhodnutí. Na posledních Mílích se mi svícení z dynama moc neosvědčilo. V těžkém terénu jsem si musel stejně přisvěcovat čelovkou. Celé řešení je navíc dost těžké a ještě mě odpor zpomaluje.

Pro chod světla jsem potřeboval:

  • dynamo 460 g (141 g vy vážil obyčejný DT Swiss hub)
  • kabely 60 g
  • světlo 130 g
  • čelovka 90 g

V reálu mě svícení stálo 600 gramů!

Co jsem hledal

Úplně na začátku jsem celý systém chtěl nahradit čelovkou. Ta má v terénu a při pohybu v neznámém prostoru velkou výhodu. Navíc mi světlu na řidítkách zavazela přední brašna.

Ani čelovka ale není výhra na všech frontách. Zvlášť při mlze nemám šanci něco vidět. Čelovka se navíc hůře ovládá a chybí mi informace, který mód mám aktuálně zapnutý. Váhu čelovky pak podepírá hlava, která je unavená a o nějakou zátěž navíc moc nestojí.

Co mi obecně hodně vadilo, a co se mi na dynamo světlu líbilo, bylo ovládání. Žádné tam nebylo 😂 Člověk pak nemusí nic řešit. Pokud jsem chtěl na čelovce přepnout režim, musel jsem protočit všechny módy, abych se dostal na ten předchozí. Ještě jsem musel být neustále ve střehu, jestli nemám zbytečně silný režim.

Šolc Lighting

Šolc Lighting jsou světla, která získávají na oblíbenosti. Pod palcem je má český nadšenec, který ví, co dělá a dává mi smysl „místní talenty“ podporovat. Chvilku mi trvalo, než jsem se prokousal ne úplně podařeným webem a zjistil všechny informace, které potřebuji.

Těch možností, jak co zkombinovat je velké množství. Dá se použít na kolo i na čelo, dá se využít vlastní powerbanka, koupená, světlo může i nemusí mít interní baterii.

Bylo mi jasné, že tisíce lumenů mě zajímat nebudou. Takové světlo bych neuživil. Všechny svítilny mají hlavně výborný poměr mezi vyprodukovaným světlem a spotřebovanou energií. Rozhodoval jsem se mezi modely:

  • Spike
  • Spider T-24
  • Spider T-40

Spike je pro opravdové minimalisty. Je mrňavý a váží těžko uvěřitelných 21 gramů. Nicméně pro ovládání mu slouží pouze jedno tlačítko a to mi bylo trochu málo.

Spider má tzv. otočný volič, který je silně návykový. Nemusím protáčet všechny režimy, ale šoupu si tam, kam potřebuji. Síla režimu se mi navíc vysvítí na diodách, takže se nemůžu splést.

Jediný rozdíl ve verzi 24 a 40 je, že 40 má interní baterii. Ta by mohla být velmi užitečná. Pokud mám světlo s externí baterií, tak se s ním samozřejmě hůře manipuluje, protože mi tam vysí nějaký kabel. Interní baterie není velké, ale slouží jako užitečné provizorium.

Pro jednoduchost rozhodl pro Spider T-24.

Spider T-24

Hned na začátku jsem si řekl, že nebudu světlo používat primárně jako čelovku. Odrazuje mě od toho práce z externí powerbankou, kterou bych musel dát buď do zadní kapsy dresu nebo na přilbu. V takovém případě bych nemohl použít svojí powerbanku, ale musel bych si koupit tu, která je dělaná přímo pro světlo. Navíc ovládání není tak příjemné, když nevidím na volič a ani na diody.

Nějaké světlo na přilbě ale potřebovat budu. Pokud pojedu v noci a budu hledat něco v brašně, nechci světlo odmontovávat z řidítek. Tento problém jsem se rozhodl vyřešit 11 gramovým světlem od Nitecore. Na jedno nabití vydrží asi jen dvě hodiny, ale plán je moc ho nepoužívat.

Spidera si napojím na svojí powerbanku Nitecore NB10000 a díky tomu budu mít zastupitelnost. Je teoreticky možné v případě problémů koupit jakoukoliv powerbanku po cestě a ta může fungovat jako zdroj světla. Do powerbanky vede klasický USB-C port. Použití vlastní powerbanky má několik nevýhod:

  • nefunguje zobrazení stavu baterie na světle
  • powerbanka neutáhne nejvýkonější mód - nicméně ten bych stejně nepoužíval
  • powerbanka se po nějaké době uspí a abych mohl světlo spustit, musím vypojit a zapojit kabel
  • když jsem si nechal udělat kabel na USB-C, tak s některými powerbankami si světlo nerozumí vůbec

Ovládání

Co mě zaujalo hned na první dobrou je volič. Totálně návykové a nic jiného už na světle nechci! Konec hloupým tlačítkům. Respektive i Spider má tlačítko, které mi navíc umožňuje rychlé přepínání mezi dvěma intenzitami.

Už jsem si na světle zapnul „dětský“ mód, který mi omezuje maximální výkon na 30 %. Víc opravdu nepotřebuji a i ve sjezdech se dá klidně jezdit na 15 % (na ten vydržím svítit 7 hodin). Na jízdu někde po silnici klidně vystačí s výkonem na 3 %. Bohužel jsem světlo ještě nestihl pořádně vyvenčit

Hmotnost

Pokud bych se podíval na hmotnost celého systému:

  • světlo 59 g
  • kabel 19 g
  • powerbanka 152 g
  • mini-čelovka 11 g

Celková váha je 241 g a podle mých propočtu by baterie měla vydržet 2 noci nonstop jízdy v létě nebo 4 se spánkem. Z ušetřených 359 gramů bych mohl vzít další 2 powerbanky (ještě by mi zbylo) a vydržet 4 noci nonstop jízdy nebo 8 se spánkem. To je na Míle dostatečné řešení. A navíc levnější než dynamo.

Nejspíše vydám i článek na bezpodpory.cz, protože těch možností je hodně.