Gumy
Volba správných pláštů není jednoduchá záležitost. Budu muset vybalancovat několik faktorů:
- náchylnost proti defektu
- rychlost odvalování
- pohodlí
- vlastnosti za mokra
- výdrž
Ty jsou dané parametry pláště:
- hmotnost
- šířka
- směs
- hustota vlákna
- dezén
Pojedu bezduše na ráfcích s vnitřní šířkou 29mm, to už je jisté. Šířka ráfku mi ovlivňuje i reálnou šířku pláště a jeho tvar. Dokonce se podle testů zdá, že větší šířka ráfku vede k rychlejšímu odvalování.
Jelikož pojedu na lehko, mám relativně lehké kolo a sám nevážím zrovna metrák, mohu si dovolit lehké pláště, které nebudou mít takovou ochranu proti defektu. Díky bezduším bych si běžných děr nemusel ani všimnout. Na bezduších mám nalítáno nějakých 40 tisíc kilometrů a duši jsem musel dávat ve dvou případech:
- zlomil jsem ventilek
- došlo mi mlíko
Všechno ostatní šlo v nejhorším případě vyřešit knotem. Proto se defektů příliš nebojím. Snad kromě natrženého boku, ale to se mi nikdy nestlalo.
Směsy plášťů bych velmi zjednodušil na:
- lepivé
- nelepivé
Konstrukce pláště se vytváří z kombinace různých směsí. Ve výsledku je to volba - vezmu si plášť, který nelepí, takže se bude lépe odvalovat nebo si vezmu plášt, který lepí, tak se bude hůře odvalovat, ale bude lépe držet. Jelikož na Mílích nebudu řezat každou zatáčku, určitě půjdou spíš méně lepivou směsí.
Hustota mi říká, kolik vláken mám na palec. Hustší vlákno znamená menší hmotnost (což je vlastně divné), rychlejší odvalování, lépe se přizpůsobí terénu (pohodlnější), ale má menší ochranu proti defektu.
Širší plášť bude těžší, ale v terénu to nutně nemusí znamenat pomalejší - do nějaké meze. Zároveň bude širší pohodlnější, protože tam můžu foukat nižší tlaky. Nižší tlaky teoreticky znamenají vyšší valivý odpor. Píšu teoreticky - protože v terénu takhle rovnice nemusí být úplně přesná. Pokud bych plášť nabombil a pak mi skákal po kořenech, bude rozhodně pomalejší než plášť s nižším tlakem, který se kořenům přizpůsobí.
Odvalování
Valivý odpor je pro mě jedna z nejdůležitějších metrik. Existuje stránka www.bicyclerollingresistance.com, kde pravidelně testují různé pláště, váží je, zjišťují odolnost proti defektu a valivý odpor ve wattech.
Nutno podoknout, že všechno to je jen laboratorní měření a je otazné, jak se to projeví v realitě. Testy jsou navržené pro chování na silnici a ne v terénu!
Při zkoumání výsledků jsem se omezil na testy z posledních pěti let, protože ty starší už nemusí být aktuální. Výrobci neusínají na vavřínech a pořád přicházejí s něčím novým a někdy i horším.
Problém - dohromady je zde 48 testů a za posledních 5 let pouze 26 MTB plášťů. To není velký výběr.
Když se mrknu na první příčky:
- Schwalbe Thunder Burt Super Ground Addix Speed 2.25 - Tuhle gumu jsem několikrát měl. Většinou na jezdivější akce, protože jí moc nevěřím. Velmi jemný vzorek.
- Continental Race King Protection 2.20 - Vlastně jsem ho měl dvakrát. Jednou mi pořád unikal vzduch a podruhé mi přišlo, že se mi z boků teče mlíko. Takže nic moc. Ochrana proti defektu vs valivý odpor je ale na velmi dobré úrovni.
- Schwalbe Rocket Ron LiteSkin Addix Speed 2.25 - Rocker Rona jsem taky párkrát měl, ale určitě ne ve verzi LiteSkin. Co jsem pochopil, tak ji Schwalbe už ani nevyrábí.
Když si ještě připlatíte pár drobných, uvidíte detailnější informace, včetně valivého odporu na bezduších a odolnosti boků.
Který si vybrat?
Pojďme si ale zkusit udělat nějaké závěry. Je velmi pravděpodobné, že šáhnu po Schwalbe. Mám s nimi už hodně zkušeností a nepamatuji se, že bych s nimi měl někdy větší problémy. Výběr předního pláště by neměl být obtížný. Nebudu se hnát za nejmenším valivým odporem a budu hledat něco, co alespoň trochu drží. Podle tabulky to vypadá na těsný souboj mezi Rocket Ron(em) a Racing Ray(em).
Teď se dostávám k té potíži, že ve sprovnávací tabulce neexistuje přímé srovnání ve stejné verzi. Existuje ale srovnání, kde Ray je z roku 2019 a Ron 2017 a oboje teoreticky ve verzi „Addix SpeedGrip“. Ron se odvalije o kousek lépe, má lehce menší odolnost na běhounu a o trochu lepší odolnost boků.
Schwalbe vyrábí pláště ze směsí „ADDIX Speed“ a „ADDIX SpeedGrip“ a pro XC má konstrukce „Super Race“ a „Super Ground“. Jelikož jsem nikdy neměl žádné problém, povezu Rocket Rona se směsí Speed a kontrukcí Super Race. Jediné, co mě ještě hlodá, zda zvolit 2,25 nebo 2,35. A jestli vůbec budou k sehnání.
Zadní plášť - tam je rozhodovací mechanismus mnohem složitější ve hře jsou:
- Schwalbe Thunder Burt
- Race King Protection
- Schwalbe Racing Ralph
Ralph je konzervativní volba. Nic nezískám, nic neztratím. Jel jsem na něm i loni, takže ho můžu vzít vždycky.
Burt i King mají na bezduších při nízkém tlaku stejný valivý odpor. Jenže Burt byl testovaný ve verzi Super Group a ve verzi Super Race by mohl mít ještě nižší. Na druhou stranu získává výhodu testování v silničních podmínkách. Ralph má valivý odpor o 40% větší což je docela ranec.
King pouští tlak a vysušuje tmel. Aspoň to jsou moje zkušenosti. Je otázkou, jestli použitím jiného tmelu se dá těmto problémům předcházet. Burt mi fungoval v tomhle ohledu lépe, ale má hrozně jemný vzorek. Na jedny Míle by to ještě možná stačilo, ale na cestu zpátky už by to mohlo být málo. A měnit v Nové Sedlici pláště se mi rozhodně nechce. Na druhou stranu se vyrábí i ve velikosti 2,35, což by mi mohlo přidat trochu na komfortu.
Zatím nic kupovat nebudu, ale vypadá to na kombinaci Rocket Ron dopředu a Race King dozadu. Úplně ideální by bylo udělat si testy v reálných podmínkách, ale to by žralo dost času. Ještě přemýlím, jestli by šlo použít gyroskop v mobilu na měření „pohodlí“.