Kudy povede 2000 mil?

Jako pětinásobný účastník Majlí mám hrubou představu, jak to na trase vypadá. Bohužel, ne vždycky jsem dojel do cíle a ne vždycky do správného.

Finální trasa bude známá teprve týden před startem. V jednom z COVIDových roků byla dokonce známá méně než 24 hodin před startem. Nicméně velké změny trasy nebývají zvykem. Obvykle dochází k odlišnostem:

  • Z důvodu těžby dřeva
  • Kopka zavelel – to chce méně asfaltu – a přidal nějaký kopec navíc
  • Z důvodů neočekávaných událostí jako COVID

Očekával bych, že trasa na jižním Slovensku by mohla dostát jistých změn, protože se jela letos poprvé a budou tam nějaké nedorazy. I malé úpravy trasy mohou znamenat velké úpravy plánování. Teprve nedávno se začala objíždět Krásná Lípa, což bylo užitečné logistické centrum.

Pokud jde o plánování ve směru na západ, budu se dívat na roky 2012, 2014, 2016, 2018, 2020, 2021. Ve směru na východ půjdu po letech 2020 a 2021 – dřív se jižní trasa nejezdila.

Etapa I. Zima

Délka: 470 kilometrů / 9 600 metrů

Hrubá časová dotace: 35 hodin / 13,4 km/h

V první fázi je třeba najít rovnovážný stav mezi snahou to moc nepřepálit a nenechat si ujet čelo. Krušné hory jsou, až na pár úseků, velmi jezdivé a pokud nezaprší, dají se projet rychle. Jsou plné benzínek, takže s logistikou nebude problém. Největší nepříjemností bývá štiplavá zima.

Do Hřenska se dostanu přívozem, kde si aspoň odpočinu a přejedu, co zbylo z Českého Švýcarska. Aktuálně je část trasy uzavřená kvůli letnímu požáru, ale to se do příštího roku změní.

Následuje Šluknovský výběžek s kořenovým peklem, které prověří moji morálku. Dorazit za světla je téměř nutnost. Dál už to zas pojede, pak přes Lužické hory až do CP1. V tomto směru existuje jistá mentální bariéra. Všichni se snaží druhou noc dojet na CPčko, ale nikomu se to zatím nepodařilo. Kdo bude první? Ideálně bych se chtěl vejít do 35 hodin.

Změny

  • 2021 se poprvé jelo přes Fláje, zůstane zachováno?
  • 2012 se jelo skrz vojenskou základnou u Tisé :)
  • Do 2014 se za Českým Švýcarskem jezdilo přes Brtníky
  • Od 2020 se nejezdí přes Krásnou Lípu
  • Sjezd do CPčka se často mění
🚁

Etapa II. Vrchařina

Délka: 367 kilometrů / 10 500 metrů

Hrubá časová dotace: 38 hodin / 9,6 km/h

Jizerské Hory jsou rychlovka, jezdivé. Krkonoše jsou sice kopcovité, ale povětšinou po asfaltu, takže taky není moc co řešit. Kolem Žacléře, Broumovska se ty kopce začnou zajídat. Nemluvně o těžších pohraničních pěšinách, které prověří techniku.

Teplice nad Metují budou jedno z posledních míst, kde se dá rozumně najíst. Pak mě čekají Stolové Hory v Polsku, kde chcípl pes. Orlické hory jsou spíš jezdivější se spoustou širokých cest, ale Kopka se snaží dostat i tam víc pochybných odboček a pár let zpátky to protáhl i přes Velkou Deštnou.

V Petrovicích se stavím u Hůlky na CPčku 1.1 (i když bych to nerad plánoval jako samozřejmost – dělají to z dobré vůle) a načerpám síly na poslední úsek. Kralický Sněžník je jezdivý, ale samý krpál. Navíc mě můžou zbrzdit bažiny na Smrku. Těžko říct, kdy je nejlepší dorazit na CPčko. Ale asi akorát na večeři, schrupnout pár hodin a do noci vyrazit dál.

Změny

  • V roce 2020 se kvůli COVIDu trasa vyhýbala Polsku a dost ji to změnilo
  • 2021 se poprvé jelo přes Voseckou boudu
  • Od 2020 se jezdí přes Velkou Deštnou
  • Od 2020 se objíždí Petrovičky
  • V roce 2012 se trasa kolem Jeseníků velmi lišila

Etapa III. Sprint

Délka: 288 kilometrů / 5 500 metrů

Hrubá časová dotace: 30 hodin / 9,6 km/h

Tady to začíná být zajímavé. Předchozí úseky jsem už minimálně jednou jel. Tady to platí jen částečně. Jel jsem to z druhého směru. Města jsou sice stejná, ale zážitek to bude úplně jiný.

Hrubý Jeseník dá zabrat. Ale čekám, že bude jezdivý, jen do kopce. Kolem Bruntálu až na Hostýnky to bude rychlá rubačka. Skoro žádné kopce. Zmiňované Hostýnky a Vizovice to je jiná pohádka. Metrů nad mořem to moc nemá, ale jezdí se tam samé stojky nahoru a dolů po šílených turistických pěšinách. A jestli zaprší, je to konec.

Ale pak už jen sjet z Javorníku a jsem na břehu Váhu v Trenčíně. V tento okamžik to začne být opravdu zajímavé!

Změny

  • Až do Vizovic je trasa přes všechny roky prakticky neměnná
  • 2012 se jelo přes Luhačovice
  • 2014 a 2016 se jelo východněji
  • Další roky se už trasa ustálila
  • Se slovenským CPčkem se často hýbalo

Etapa IV. Medvědi

Délka: 539 kilometrů / 14 100 metrů

Hrubá časová dotace: 70 hodin / 7,7 km/h

Za Trenčínem začnou omezení pohybu v noci. Zatímco v české části pojedu stylem – dlouho a pomalu – na Slovensku se tohle rychle změní. Pohyb je povolen pouze na 15 hodin a 9 hodin máte na odpočinek a spánek! Z bikepacking závodu se svým způsobem stává etapák. O to je důležitější těch 9 hodin využít a maximálně zregenerovat. Ztracený čas není možné dohnat a je třeba rubat.

Vyplatí se šlápnout do pedálů a na Slovensko se dostat co nejdříve, než padne noc.

Z téhle strany jsem nikdy nejel a v některých částech se trasa diametrálně liší. Slavná je například Magura nebo Kozí kameň. Mít přehled o tom, jestli to stihnu do tmy do další vesnice, bude naprosto zásadní.

Změny

  • Magura se jezdí od 2014
  • 2012 se jelo přes Ružomberok
  • Kozí Kameň se jezdí od 2016

Etapa V. Víc medvědů

Délka: 619 kilometrů / 14 100 metrů

Hrubá časová dotace: 70 hodin / 8,8 km/h

Zde mě čeká neprobádaná půda. Nejenže vstoupím do druhé poloviny závody, což nepůjde s tisíci mílemi lehce, ale jih Slovenska jsem ještě nikdy neprojížděl. Ze zkušeností loňských účastníků jsem vytušil, že je divočejší, delší a celkově těžší.

Tady se bude rozhodovat, jestli to dám nebo zkapu někde blízko nádraží.

Etapa VI. Morava

Délka: 225 kilometrů / 2 800 metrů

Hrubá časová dotace: 24 hodin / 9,3 km / h

Když budu mít Slovensko za sebou a nohou mě stále budou poslouchat, projedu Bílé Karpaty. Sil by mělo být dostatek, protože budu vyspatý do růžova. Z etapáku se opět stane bikepacking v ryzí podobě.

Následující placka může být pro někoho demoralizující a nudná, ale bude to vítaný odpočinek. Největším nebezpečím bude lepivé bahno na polích a křoviska.

Etapa VII. Komáří bažina

Délka: 342 kilometrů / 5 400 metrů

Hrubá časová dotace: 37 hodin / 9,2 km/h

Mezi Moravou a Šumavou to už znám z předloňského ročníku. Co jsi pamatuji, tak mi to tam docela jelo. Kolem Třeboňska si budu muset dát pozor na komáry a před Kletí je takový nepříjemný úsek kolem Vltavy, kde bych nechtěl jet v noci.

Kleť bude taková první ochutnávka, že co se týče výškových metrů, půjde opět do tuhého.

Změny

  • Dají se srovnánat pouze dva roky
  • Letos se objíždělo městečko Písečné - což je škoda, je tam Jednota
  • Změnil se větší úsek za Českým Krumlovem

Etapa VIII. Na bramborák!?

Délka: 440 kilometrů / 10 000 metrů

Hrubá časová dotace: 50 hodin / 8,8 km / h

V rámci posledního úseku mi budou zbývat dvě pohoří -> Šumava a Český les. Všechno znám z loňska, i když pár úseků jsme objížděli kvůli těžbě dřeva. Slyšel jsem hodně nadávek na Český les, ale osobně mi to nepřišlo nic těžkého. Ani hladem jsem tam netrpěl a dokonce jsem si tam odbyl první zastávku v restauraci (pokud nepočítám CP) na burger.

Je jasné, že v těch momentech už toho budu mít plné kecky a je otazné, jestli vůbec má cenu plánovat do tohoto bodu. Možnost, že by se můj plán do této chvíle ještě nerozsypal, je prakticky nulová.

Změny

  • Obecně pouze kosmetické
  • Do Třebeně se jede přes Aš

Hrubá časová dotace

Hrubá časová dotace je vytvořená na základě výsledků minulých let, jak rychle se který úsek jezdí – v první etapě už to je už mnou stanovený cíl. Sumasumárum to vychází pod 16 dní, ale nezohledňuje to únavu materiálu. Uvidíme, jestli to půjde strazit, respektive jestli budu mít koule, si to naplánovat rychleji.

Díky zákazům pohybu v noci na Slovensku je mnohem důležitější, v kterou hodinu etapu dokončím než „hrubá časová dotace“.