Mažete? A mohl bych vidět čím?
Jednou z nejdůležitějších součástí výkonu je efektivita. Na kole budu šlapat celý den a při představě, že se moje síla ztratí v tření, mě jímá hrůza. Všechno, co se na kole točí, má potenciál mě brzdit. A je třeba to snížit na naprosté minimum.
Jedním z důležitých faktorů je řetěz. A jeho stav. Dosud jsem si vystačil s jednoduchou premisou - když to neskřípe, je to dobrý. Stačilo proto jen přilévat olej a sledovat černou amátu, jak roste na kladkách. Tomu musím učinit přítrž.
Tzv. „buddy science“ nemusí být tím nejlepším zdrojem informací. Proto čerpám především z webu zerofrictioncycling.com.au, kde jsou reálné testy lubrikantů za různých podmínek. A možná tam je i odpověď na otázku, proč se mi po používání Wolf Tooth WT-1 rychle vytahal řetěz.
Kdo maže ten jede!
Hledám odpovědi na několik zásadních otázek:
- Je výhodné si na CP2 a CP4 poslat čerstvé řetězy napuštěné speciálním mazivem?
- Jakým způsobem domazávat mezi CPčkami?
- Jakým způsobem čistit řetěz?
Všechno potřebuji zařídit s minimálními nároky na čas a materiál. Velkou roli bude hrát počasí, protože jinak se maže do sucha a jinak do mokra.
Voskování
Moderní metodou „mazání“ je voskování. Před pár lety bych to nazval pěknou hipsteřinou. Popíšu to velmi zjednodušeně - sundáte řetěz z kola, dáte do hrnce, necháte chvíli povařit, usušíte a jezdíte.
Určitě si dokážete představit, že na Križnou se nebudu drápat s hrncem v torně a ani sušení by pod přístřeškem moc nefungovalo, když mi i trenky zůstanou mokré. Otázkou ovšem je, jestli s takovým řetězem nezačít.
Není to všechno sluníčkové.
Top immersive waxes / chain coating lubricants will have some self cleaning effect, but at the cost of treatment lifespan. The abrasive contamination will abrade the wax / coating off, often taking some of the contamination with it. Such lubricants tend to remain impressively low friction in harsh conditions for awhile - until suddenly you have very little lubrication left and friction & wear will rocket up very quickly. As such treatment lifespan for that lubricant vs your ride / event duration is an important factor.
Velmi jednoduše - při blátivých podmínkách se mezi články dostane bordel, který vosk oloupe. A jakmile se oloupe, pro efektivitu šlapání to je špatná zpráva. Olej je v tomhle o něco lepší. Sice se s tím bordelem smíchá, ale pořád je to lepší než jezdit bez ničeho.
Za sucha je vosk skvělá věc, protože na sebe nelepí špínu. Je pravda, že poslední roky mi Míle přijdou dost mokré a suchý ročník jako v roce 2019 by určitě přispěl ke splnění všech cílů.
Je jasné, že 1000 mil na jeden navoskovaný řetěz nenajedu. Ještě existuje možnost obecně vosk „dokapávat“, to nemá za mokra příliš dobré výsledky. Vosk musí zaschnout a to trvá mnoho hodin, aby to mělo nějaký význam.
Olejování
Olej má tu nevýhodu, že lepí. A rád lepí hlavně špínu a prach. Proto je vhodnější na silnici než do terénu, kde vznáší bordel. Všechny nečistoty se dostanou mezi články, kde skřípou a zpomalují. Jenže ve výsledku vydrží na jednu aplikaci déle než vosk, zvláště v mokrých podmínkách.
If its still a long way to go / really harsh – then topping off with a long lasting wet lube that wont wash off may be the best option, so using say silca synergetic, or nix frix shun, or if you know of another wet lube that genuinely does really well in harsh wet conditions – I havent had time to test many lubes yet as my testing takes a long time per lube – I have a lot of work to do still.
Idea, se kterou pracuji je taková, že začít bych mohl s navoskovaným řetězem a jen budu dokapávat olej. Za normální situace to není správné řešení. Znečistím si tím vosk a po jízdě budu muset všechno důkladně omýt a odmastit. Tohle ale není taková normální vyjížka.
Volba maziva
Data na Zero Friction Cycling nemluví přímo o efektitě, ale zkoumají opotřebení řetězu za různých podmínek. Předpoklad je takový, že vysoké opotřebení je způsobené třením kov na kov nebo bordel na kov a vede k nízké efektivitě.
V první řadě hledám olej, který málo opotřebuje řetěz a dlouho vydrží. Srovnání opotřebení za mokra:
- Silca Synergetic 70 %
- Rex Black Diamond 73 %
- Squirt 109 %
- Wolf tooth WT-1 - do kola, kde se testuje výdrž za mokra se ani nedostal a ve třetím kole skončil s opotřebením 123 %, takže velké špatné
Vypadá to, že dobré mazivo se nevyrábí jen tak a orientovat se jen podle marketingových proklamací nemá cenu. Proto se zdá, že s sebou povezu Silca Synergetic.
Zajímavé jsou i testy vosků:
- Mspeedwax New Formula 10%
- Silca Hot Melt 14 %
- Molten Speed Wax Original Formula 20%
- AB Graphene Wax 188%
Takže i na druhu vosku záleží!
Volba taktiky
Vypadá to, že nejlepší taktikou by bylo začít s navoskovaným řetězem a na CP2 a CP4 si poslat nový. To by mi vždycky mohlo na pár set kilometrů stačit, ještě podle počasí.
Dokud by řetěz nezačne šustit, není třeba se o něj moc starat, případně ho jen před spaním setřít mikrovláknem.
Pokud bude horší počasí, nebo uběhne nějaký čas, začnu domazávat olejem. V ten moment se mi řetěz začne zároveň zabordelovat. Důležité je při reaplikaci:
- Odmastit špínu - v polních podmínkách to asi nebude jednoduché. Existuje jednorázových ubrousků, které jsou dost drahé. A z prostoru mezi článku stejně nic nedostanu.
- Dát olej
- Otřít přebytek mikrovláknem
Uvidím jestli budu brát mikrovlákno. Docela jsem si oblíbil Force utěrky. Jsou dost velké, takže se ještě dají roztříhat a vzít si jich větší množství. Mnohokrát se mi už hodila možnost si něco jednoduše setřít.
Do Mílí ještě času dost a především navoskovaný řetěz bude nutné si vyzkoušet v reálu. Třeba na Moravia Divide.