Teorie rychlosti

Poměr sil je pro všechny stejný. Den má pouze 24 hodin a je jen na nás, jak si ho rozkrájíme. To je mnohem důležitější, než mít rychlé nohy. O nejvyšší průměrné rychlosti rozhoduje ve velké míře efektivita. Kolik hodin denně se dokážu pohybovat a kolik hodin denně zbytečně stojím na místě?

Všem nám je jasné, že v prostředí dlouhého závodu není v lidských silách sedět na kole 24 hodin denně. Kromě doplňování zásob je nutné také spát. Neexistuje ale jasné číslo, které by dokázalo rozseknout poměr mezi těmito aktivitami.

Co si dovolit můžu, je vytvořit tabulku ceny za odpočinek:

Doba pohybuPrůměrná rychlostZvyšení rychlosti
24h10 km/h0 %
23h10,4 km/h4 %
22h10,9 km/h9 %
21h11,4 km/h14 %
20h12 km/h20 %
19h12,6 km/h26 %
18h13,3 km/h33 %
17h14,1 km/h41 %
16h15 km/h50 %
15h16 km/h60 %

To znamená, že když se 4 hodiny nebudu hýbat, budu muset 20 hodin jet o 20% rychleji než ten, kdo pojede celou dobu.

Nezastavovat!

Málokdy se stane něco tak akutního, že je třeba zastavit. Spousta věcí se dá odbavit přímo za jízdy. Třeba oběd. I takové převlákání sežere strašně času, pokud se vrstvíte jako cibule.

Cíl je mít všechny často používané věci po ruce a nemuset se hrabat někde v brašnách a složitě je zase zavírat. Takže když už zastavím, bude to fakt chvilička.

Někdy je opravdu nutné z kola vystoupit - budu muset jít do obchodu a tam se asi těžko vřítím na kolech. Na tyhle srandičky by bylo fajn se vejít do 1 až 2 hodin každý den.

Nedá se to přesně specifikovat ani plánovat:

  • Pokud bude teplo, budu muset častěji shánět vodu.
  • Obvykle se na jídlo zastavím 2x - jednou ráno a jednou večer.
  • Čím déle jedu, tím větší je pravděpodobnost, že i na ten oběd si na 15 minut sednu.
  • Pokud začnu usínat, je lepší to na 15 minut zabalit a někde ve škarpě se vyspat.

Krátké zastavení ale nemusí pomoct jen fyzicky. Z krátkého popovídání se stane psychologický boost, který vydrží klidně několik hodin. Proto není nutné politiku nezastavování hnát do extrémů. Pokud teda jízda 20 hodin denně není extrém 😂

Čas na ložnici

Balení musí být rychlé
Balení musí být rychlé

Teď ještě nemluvím o spaní. To ještě přijde. Mohu si naplánovat naprosto minimální spánek, ale když si budu stlát hodinu spacák, moc mi to nepomůže. Transfer z kola do šustivého pytle je trénovatelná záležitost.

Cíl je zaplatit minimální množství času za to, že se pohodlně vyspím, zregeneruji a následně všechno sbalím a odjedu. Rozhodně to bude chtít kouzelný nástroj - checklist.

Čas na spánek

Nenastavuji si budík na celé hodiny. Namísto používám minutku, kterou si natáhnu na požadovanou dobu.

Odhalit optimální poměr mezi spánkem a bděním není vůbec jednoduché. Špatně se to testuje. Na téhle dlouhé akci to bude něco mezi 3 - 4 hodinami. Vezmu-li v potaz i to, že půlku závodu budu spát krásných 8 hodin kvůli zákazům jízdy na Slovensku, v české části to určitě půjde potlačit spíše k nízké části hranice, nebo i pod ní.

Lapálie

Čas žerou ještě neočekávatelné události:

  • bloudění
  • hledání přístřeší v hrozném počasí
  • poruchy mě dostanou z trati

S těmito elementy nebudu v plánu vůbec počítat a budu doufat, že mě prostě nepotkají. Co mi hodně pomůže je znalost trasy a dobrá příprava.

Jednoduchými počty to vypadá na denní plán pro ČR:

  • 1h - 2h zevlování
  • 30m příprava ložnice
  • 2h - 3h spánku
  • 18,5h - 20,5h čisté jízdy

A pro SK je to definované zákazy:

  • 15h jízda
  • 9h na všechno ostatní

Což zní jako skvělý plán na víkendový trénink.

11. prosince 2022