Plán plánování
V prvním řádu se vám všem musím omluvit. Tohle bude jen teoretické cvičení. Obyčejně se točím kolem reálných příkladů a „učení se neúspěchem“. Jestli mám ale něco udělat pořádně a na první pokus, teorii potřebuji.
V úvodním příspěvku, jsem si přípravu rozdělil do pěti kategorií – fyzička, psychička, vybavení, dovednosti a plánování. Co ale plánování znamená? Česká wikipedie mi nepomohla, takže zneužiju výňatek z anglické:
„Planning is the process of thinking regarding the activities required to achieve a desired goal.“
(velmi) Volným překladem – plánování je myšlenkový proces, který hledá predispozice pro splnění cíle. S tím souhlasím! V mém pojetí je plánování více svázané s časem a trasou.
Jde o logistiku:
- Kde najdu vodu?
- Kde se vyspím?
- Kde je lékárna, cykloservis, … a kdy mají otevřeno?
- Kde si nabiju powerbanku?
- Jak projedu noční zákazy jízdy na Slovensku?
- Za jak dlouho to chci celé ujet?
- Kde jsou strategicky umístěné Zásilkovny?
To jsou obtížné otázky. Dvojnásob, pokud vaše trasa měří 2000 mil a nemáte tucha, kde za pár dní skončíte. Nemluvně o tom, že finální podoba je známá teprve týden dopředu.
Kde nasát informace?
- Úplně nejlepší je celou trasu si projet osobně a se všemi záchytnými body se seznámit. Je to taky nejnáročnější proces.
- Informace se dají čerpat z reportů či výpovědí minulých účastníků – ty mohou být zkreslené jejich pohledem na věc.
- Zabořit nos do Mapy.cz
- Využít street view na Google mapách
Informace v mapách bývají nepřesné. Já totiž nehledám tu nejlepší bio kavárnu v Praze. Já hledám vietnamce v zapadlé vesnici. Někdy se rozchází s realitou, někdy se rozchází s oficiálními stránkami (a vyber si), takže se klidně stane, že přijedu na benzinu a bude zavírat o hodinu dříve.
S tím souvisí, že budu potřebovat dva druhy plánů:
- Ideální – nalinkovat si naprosto ideální souhru všech událostí.
- Nouzový – ve skutečnosti spíš běžný – počítat s tím, že kdekoliv mě může zastihnout bouřka, dostanu hlad nebo mě zbrzdí bahno. A i v takových případech se potřebuju něčeho chytnout.
Když už si udělám plány, jak ty plány budu zapisovat a řídit se jimi při závodě?
Nejjednodušší způsob by bylo všechno si napsat na papír a nalepit na rám. Pak bych mohl otáček kolo ve všech směrech, abych na značce 1500 mil nalezl nejbližší hospodu. Asi to nebude nejlepší způsob:
V zásadě potřebuji:
- Vytvořit si vlastní GPX soubor s přesnými časovými značkami, kdy mám, kam dojet. Být programátor je fajn věc.
- Seznam tzv. Points of Interest bych chtěl dostat přímo do navigace. Akorát mi Garmin povolí pár znaků na položku a otevírací dobu tam nevlepím. V mobilu je mít nechci, abych zbytečně neplýtval baterkou.
Všechno souvisí se vším. Mohu si naplánovat jen to, co mi nohy dovolí. Podle plánů si zvolím správné vybavení, aby mi v polovině nedošlo mazivo na řetěz, v horším případě na zadek.
A teď už jen maličkost. Uvést to všechno do praxe.